10 drobnych zmian w kierunku zdrowego odżywiania

Zdrowe odżywianie to klucz do sukcesu w osiągnięciu idealnej sylwetki. Taka dieta pozwala przede wszystkim osiągnąć harmonię ciała i ducha, a także wagi. Nawyki, jak każda zmiana są możliwe do wypracowania przede wszystkim wtedy, kiedy jesteśmy zdeterminowani pod względem ich realizacji. Minimalny termin do przywyknięcia nowego nawyku to 21 dni. Przez ten okres czasu wypracowujemy sobie nową rutynę, którą warto zwiększać stopniowo. Stopniowe przyzwyczajanie się do zdrowego odżywiania zdecydowanie zwiększa szansę na sukces. Te dziesięć kroków w kierunku zdrowego odżywiania pomogą nam uzyskać docelową sylwetkę oraz ukształtuje styl życia, który zdecydowanie korzystnie wpłynie na jego całokształt pod względem jakościowym w bardzo dobrą stronę.

Krok 1: Zrezygnuj z cukru i zacznij korzystać z produktów “no sugar”

Cukier to podobno najgorszy legalny “narkotyk”, który okrutnie uzależnia i pozostawia organizm w stanie ciągłego napięcia. Jego spożywanie nadmiarze w zasadzie przynosi tylko negatywne skutki. Główne to: nadmierna ilość kalorii w naszym codziennym menu, zwiększone ciśnienie tętnicze i ryzyko wystąpienia insulinooporności oraz cukrzycy I lub II typu. Na początku takie bezcukrowe słodycze może i będą dziwnie smakować, a organizm będzie domagać się glukozy i wyrobów cukrowych to po jakimś czasie zdecydowanie zobaczymy różnicę w ilości spożywanych niezdrowych słodkości. I raczej do poprzedniego stanu nie będziemy chcieli do tego wrócić.

Krok 2: Zacznij pić kakao zamiast ciągle podjadać czekoladę i słodycze

Brzmi absurdalnie, ale taki napój pozwala zwalczyć nagłą chęć do zjedzenia czekolady. I przede wszystkim starcza na dłużej. Co więcej, na rynku są dostępne coraz większe ilości propozycji produktowych, które nie mają w sobie laktozy i są całkowicie zdatne do spożycia dla osób, które są na diecie wegetariańskiej lub wegańskiej. Dodatkowo ilość smaków jakie możemy wybrać spośród takich napojów co rusz zaskakuje, gdyż producenci nie próżnują i cały czas wypuszczają nowe smaki.
Dlatego takie kakao, nawet jako zimny napój, warto zrobić sobie w każdej chwili, jak nas złapie ochota na słodycze. Ponadto dostarczymy w ten sposób mikroelementy takie jak wapń, cynk, potas czy magnez.

Krok 3: Sięgnij po owoc zamiast po czekoladkę!

Jeśli chcemy iść w stronę dobrych nawyków w odżywianiu to zdecydowanie powinniśmy sięgnąć po owoc jeśli najdzie nas ochota na słodkości. Owoce też zawierają cukier czyli glukozę, która jest cukrem prostym. Pozwala to zachować odpowiednie poziomy w organizmie pod względem insuliny, której wyrzut może spowodować nawet zasłabnięcie czy złe samopoczucie (ociężałość i senność).
Natomiast owoce nie dość, że dostarczają nam niezbędnych witamin i mikroelementów to jeszcze zadbają o odpowiednie nawodnienie. Dlatego w naszej lodówce powinien znaleźć się zapas naszych ulubionych owoców. Bo czy jest coś lepszego jak świeżo wyciśnięty sok z pomarańczy?

Krok 4: Zacznij chodzić na spacery i mierz opaską ilość kroków!

Spacery niezwykle rozwijają pod względem fizycznym, ale też psychicznym. Niektórzy, przez zasiedzenie w domu lub siedzący tryb życia mają jakąś dziwną awersję do tego typu aktywności fizycznej. A to wbrew pozorom idealny początek przygody z ruchem. Wystarczy zamówić kijki i opaskę typu smartwatch, który połączony z aplikacją na naszym telefonie będzie odmierzał nam kroki, tętno i ilość przemierzonych kilometrów. Wbrew pozorom zwiększa to motywację, bo im więcej kroków mamy tym większa motywacja do kolejnych pieszych wycieczek. A może tak to się nam spodoba, że zaczniemy biegać? Każda aktywność fizyczna jest wskazana bo przede wszystkim przyśpiesza metabolizm, a także uelastycznia nasze zastane stawy.

Krok 5: Pij rano szklankę letniej wody z cytryną

Nawyk ten stał się modny od momentu kiedy znani jutuberzy i bogerzy zaczęli promować poranne nawadnianie. I taka promocja jest zdecydowanie na plus, gdyż w ten sposób już od rana, tuż przed poranną kawą czy herbatą, dostarczamy naszemu organizmowi niezbędne ilości wody. Jest to o tyle ważne, że po nocy nasz organizm jest pozbawiony tego procenta wody, którą wypociliśmy i przetrawiliśmy przez noc.
Dlatego przy łóżku, na stoliku nocnym powinniśmy trzymać szklankę wody, po którą możemy sięgnąć w każdej chwili. A rano, na blacie w kuchni powinna stać już przygotowana szklanka i cytryna gotowa do pokrojenia.

Krok 6: Zastąp gazowane słodkie napoje wodą gazowaną i naturalnym sokiem

Ten prosty trik pozwoli zachować dobre nawyki i nieco oszuka organizm przyzwyczajony do gazowanych napojów. W sklepach spożywczych mamy szeroki wybór syropów, które są naturalne i zdecydowanie pozwalają na zachowanie zdrowej diety. Oczywiście należy pamiętać o tym, żeby sok miał w składzie tylko cukry naturalnego pochodzenia. Niestety zdarza się, że są produkty, które mają w sobie cukier w nadmiarze i przekraczają dzienną dawkę, którą możemy wprowadzić do naszego organizmu. Dlatego trzeba zrobić dokładny research i wybrać taki produkt, który jest najbardziej zbliżony do naturalnego.

Krok 7: Zadbaj o to by w Twoim menu pojawiły się duże ilości warzyw!

Wegetarianie jedzą tylko trawę? Zielenina to jedzenie dla królików? Nie będzie się jadło jedzenia mojego jedzenia? Te i wiele innych argumentów można usłyszeć od zagorzałych miłośników mięsa.Jest to okropny mit, który powtarzają osoby nieświadome błędów popełnianych w swojej diecie.
Warzywa powinny stanowić dużą część naszego menu, gdyż dostarczają dużej ilości błonnika, witamin i mikroelementów niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania naszego ciała. Ponadto jeśli nie czujesz potrzeby częstego spożywania mięsa to jak najbardziej wskazane jest większe spożycie warzyw w celu zachowania równowagi.

Krok 8: Licz kalorie i jedz co chcesz!

Najważniejszą kwestią jest zachowanie równowagi kalorycznej, mikroelementów i witamin. Źle zbilansowana dieta może narobić krzywdy i nawet jeśli trzymamy się limitu kalorii to jedzeniem samych przetworzonych rzeczy i słodyczy to i tak po dłuższym czasie zauważymy podwyższone parametry krwi czy cholesterolu.
Dlatego jeśli nie posiadamy takich umiejętności jak wyważone komponowanie diety to możemy pokusić się u wizytę u dietetyka, który ułoży nam dietę pod nas samych. Na szczęście mit katorżniczych diet odchodzi już do lamusa i specjaliści od układania menu mają coraz większe wzięcie, a diety są układane pod nasze upodobania. Jeśli deficyt kaloryczny zostanie zachowany to możemy jeść co chcemy!

Krok 9: Planuj zakupy za każdym razem

Nie ma nic gorszego jak chodzenie na zakupy “na głodnego” i na żywioł. Potem będziemy mieć problem z tymi produktami, które kupiliśmy pod wpływem impulsu. Dlatego przed każdym wyjściem na spożywczy “shopping” warto przemyśleć co będziemy jedli w tym tygodniu i na co mamy ochotę. W ten sposób ominiemy pułapki finansowe, które czyhają na nas przy każdej promocji, która nawołuje do kupna danego produktu.
Jeśli jeśli chcesz iść o krok dalej to możesz zaplanować posiłki na cały tydzień, włącznie z “prep meal”, które pozwala zaoszczędzić nie tylko pieniądze, ale i czas spędzony przy garach.

Krok 10: Omijaj zakazy i rób sobie “cheat day” zgodnie z Twoją dietą!

Zakazy to najgorsze co można zrobić podczas diety. Jedyna rzecz, której warto się trzymać podczas wdrażania nowej rutyny przy zdrowym odżywianiu to możliwość organizowania luźniejszych dni, podczas których będziesz można pozwolić sobie na tak zwane “guilty pleasure” food. Życie bez przyjemności to nie życie, a wręcz katorga.
Dlatego nie bójmy się raz na jakiś czas odpuszczać i dawać sobie drobne przyjemności w postaci kilku owsianych ciasteczek czy kilku kostek ulubionej czekolady. Klucz do sukcesu to nie przesadzać w żadną stronę.