Zrób sobie witaminową bombę

Wiosna to idealny czas na zadbanie o swoje zdrowie, ciało i samopoczucie. Prowadzenie zdrowego stylu życia może być jednak niesamowicie trudne, a jedzenie warzyw i owoców po pewnym czasie może nużyć i zniechęcać do walki o lepsze zdrowie. Przedstawiamy pięć prostych sposobów na prawdziwe witaminowe bomby, które z łatwością wprowadzisz do swojej diety!

Jedz zupy

Zupy są nie tylko smaczne i rozgrzewające, ale również niskokaloryczne i zdrowe. Raz w tygodniu staraj się przygotować aromatyczny wywar mięsno-warzywny – to doskonałe źródło wielu witamin i minerałów, a także dobrze przyswajalnego kolagenu, który jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania układu kostnego i pokarmowego. Bulion możesz przetrzymywać w lodówce w zawekowanych słoikach lub w zamrażarce. To doskonała baza do zup warzywnych, które dostarczą dużą ilość witamin i minerałów. Staraj się przygotowywać zupy z dużą ilością pokrojonych lub startych warzyw, unikaj zaś tych z dużą ilością tłustej śmietany, zasmażki lub dodatku kalorycznego makaronu.

Pij domowe soki

Wyciskanie domowych soków to doskonały sposób na dostarczenie organizmowi prawdziwej bomby witaminowej. Doskonałą bazą do wszelkich domowych soków jest marchew, która świetnie komponuje się z owocami (np. jabłkami, brzoskwiniami, bananami, truskawkami i malinami) oraz innymi warzywami (selerem, pietruszką, burakiem i szpinakiem). Świeżo wyciskane soki są lekkostrawne, niskokaloryczne i – przede wszystkim – wyjątkowo zdrowe!

Przypomnij sobie smak kompotów

Z pewnością pamiętasz z dzieciństwa smak domowego kompotu – być może jeszcze ze szkolnych stołówek lub z obiadów u ukochanej babci. Kompoty dziś stały się jednak wyjątkowo zapomniane i niedoceniane, choć w wielu kulturach – np. w niektórych krajach azjatyckich – wciąż są spożywane do niemal każdego posiłku. Aby ugotować smaczny kompot wystarczy zalać wodą ulubione owoce (śliwki, jabłka, truskawki, gruszki itp.) a następnie gotować od 30 do 60 minut na bardzo małym ogniu. Pamiętaj, by nie dosładzać napoju! Jego smak powinien być lekko słodkawy, kwaskowaty i orzeźwiający. Tak przygotowany kompot bez dodatku cukru to prawdziwa bomba witaminowa, która odżywi Twój organizm!

Bądź wege (czasem)

Nawet jeśli jesteś miłośnikiem mięsa staraj się czasem przygotować wegetariańskie dania. Może to być pyszny, rozgrzewający gulasz na bazie pomidorów i papryki, delikatne pierogi ze szpinakiem, makaron z dodatkiem sosu warzywnego czy pyszna zapiekanka z ziemniaków, cukinii, bakłażana i sera. Szybko przekonasz się, że bez mięsa możesz dostarczyć swojemu organizmowi znacznie większą dawkę witamin i minerałów w formie pysznych warzyw. W podobny sposób możesz przygotowywać desery. Staraj się jeść duża ilość owoców np. w formie lodów, przecierów, musów czy niesłodzonych, domowych powideł i dżemów, które są nie tylko wyjątkowo smaczne i zdrowe, ale również zapewnią zaspokojeniu apetytu na słodkie przysmaki. Doskonałym dodatkiem do owoców będzie gorzka czekolada, lekka i niskokaloryczna galaretka, jogurt naturalny oraz zdrowe orzechy i bakalie.

Przemycaj warzywa

Jeśli nie przepadasz za sałatkami i spożywaniem warzyw na surowo, z pewnością sprawdzi się u Ciebie sposób przemycania większej ilości warzyw. Na kanapkę dodaj kilka plasterków pomidora, ogórka i rzodkiewki, do porcji rosołu pokrój kilka ugotowanych marchewek, a do jajecznicy dodaj nieco pomidorów, cebuli i szczypiorku. To proste tricki, które możesz wykorzystać niemal w każdym daniu, a które pozwolą Ci na dostarczenie znacznej ilości witamin i minerałów bez rezygnowania z ulubionych potraw. Staraj się, by przynajmniej 1/3 objętości talerza ze spożywanym posiłkiem stanowiły warzywa.

Jak często spożywać witaminowe bomby? Jak najczęściej! Pamiętaj, że choć możliwe jest przedawkowanie witamin, dotyczy to raczej sztucznych suplementów aptecznych, które mogą kumulować się w organizmie. Domowe, pyszne bomby witaminowane możesz spożywać wielokrotnie w ciągu dnia, a im częściej – tym lepiej!